در جواب دوست عزيز آقاي مسلم كه يكي از فرمايشات امام علي(ع) ((ارزش انسان به دانش اوست نه به مال و ايل و تبار)).رو در يكي از پاسخها آوردن:
خدمت شما و همه دوستان عرض كنم كه خيلي از علما نظريه هاي مختلف در مورد امتها و اقوام و اصالت ارائه كردن كه به قطعيت نميشه اصالت رو تاييد يا رد كرد چون اين واژه به انسانها قوت قلب ميده و باعث ميشه آرزوها رو به واقعيت نزديك كنن، من تو اين تاپيك چند موردي رو هم از نظر قران و هم از ديدگاه علما و همچنين جامعه شناسان آوردم كه اهميت هويت و اصالت رو در بين امتها بيان ميكنه :
و من باز هم ميگويم سلام بر لرو لرستان و سلام بر زاگرس قهرمان اين بار بسيار بلند تر و نافذتر از گذشته
در بعضي از آيات، قرآن كريم به هر امّتي عمل وسلوك خاصّي نسبت ميدهد. ميفرمايد:
ـ از ميان كساني كه خلق كرده ايم گروهي [ديگران را] به حق راهنمايي ميكنند و به وسيله حق عدالت را ميگسترند. (اعراف: 181)
ـ هروقت پيامبر امّتي آمد، تكذيبش كردند.(مؤمنون: 44)
ـ يكسان و برابر نيستند، از اهل كتاب گروهى [به فرمانبردارى خداى] ايستادهاند، آيات خدا را شبانگاهان مىخوانند و سجده مىكنند. به خدا و روز بازپسين ايمان دارند و به كار نيك و پسنديده فرمان مىدهند و از بدى و زشتى بازمىدارند و خود در كارهاى نيك مىشتابند، اينان از نيكان و شايستگانند. و هر كار نيكى كه كنند هرگز ناسپاسى نبينند و خداوند به [حال] پرهيزگاران داناست.
ـ از اهل كتاب اُمّتي ميانه رو است. (مائده: 60)
ـ و از قوم موسى گروهىاند كه [مردم را] به حق راه مىنمايند و بدان [وسيله] دادگرى مىكنند. (اعراف: 159)
ـ هر امّتى آهنگ آن كردند تا پيامبرشان را بگيرند ـ و از گفتن حق بازدارند يا بكشند و يا تبعيد كنندـ . (غافر: 5)
جامعه گرايان ميگويند: اگر امّت، وجود عيني نداشته باشد، نميتوان عمل و سلوك خاصّي را بدان منسوب كرد. در حالي كه، در آيات فوق، دعوت به حق، دادگستري، امربه معروف و نهي از منكر، سرعت در كار خير، اعتدال، دستگيري و سختگيري بر پيامبران، به برخي از امّتها نسبت داده شده است. اينها نشان ميدهد كه قرآن مجيد براي وجود منحازي(معني لغوي هاون) از افراد قائل است.
اهميت اصالت قوم لر از لحاظ فرهنگي :
برگرفته از مطالب نگارش شده توسط يكي از دوستان : ((چندي است كه در رسانههاي محلي و وبلاگها مباحثي در مورد مجموعه قوم لُر ارائه ميگردد كه حاكي از محدودبيني و كوتهانديشي نگارندگان اين گونه مطالب است. بسياري از اين مطالب با هدف ترويج واگرايي قومي و استقلال و خودمختاري فرهنگي و تاريخي بخشيدن به زيرنظامهاي قوم لُر ارائه ميگردد. جهت تنوير افكار عمومي كه خواسته و نخواسته در معرض اين اطلاعات بوده و ممكن است تحت تأثير منفي آنها قرار گيرند بر خود لازم و واجب ديدم كه با قلم ناقص و ضعيف خود مطالبي را ارائه دهم. دستيابي به هويت (identity) يكي از اولين و مهمترين تكاليف رشدي هر فردي است كه تأثير چشمگيري به سلامت رواني- اجتماعي او دارد.))
در سطح فردي از ديدگاه روانشناسي هويت يعني مشخص شدن اينكه چه كسي هستيد، براي چه چيزي ارزش قائليد، و چه مسيري را ميخواهيد در زندگي دنبال كنيد.
هويت يعني احساس نسبتاً پايدار از يگانگي خود. به مقوله هويت بايد در سطحي فراتر از جمله سطح قومي نيز پرداخته شود. برگرفته از مطالب بالا ميتوان هويت قومي را احساس نسبتاً پايدار از يگانگي يك قوم توسط اعضاي آن دانست. مطمئناً خدشه وارد شدن به اين هويت اعضاي آن قوم را دچار سرگرداني و سردرگمي نقش كرده و مانعي مهم بر سر تحركات مثبت و پيشرفت و ترقي آنها محسوب ميگردد. اين سرگرداني از لحاظ اجتماعي، فرهنگي و حتي اقتصادي بر بدنه آن قوم آسيب فوقالعادهاي وارد خواهد كرد. لذا ارائه مطالبي در مورد اينكه لُر قوميتي است محدود كه شامل گويش فیلی (خرمآبادي) و گويشهاي نزديك به آن ميشود و لكها، بختياريها، ممسنيها، بويراحمديها، بروجرديها و… را مستثني كردن از جانب هر كس كه مطرح شود عملي بسيار ناشايست و غيرتاريخي است كه مولد سرگرداني و نابساماني قومي خواهد شد.
در اين زمينه متأسفانه بعضي از افراد خصوصاً به موضوع جدائي لُرهاي لك و بختياري از ساير لُرها پرداخته و از اين طريق سعي در دست و پا كردن جايگاهي هرچند نامناسب براي خود هستند.
در صورت نياز ميتونيد مطالب بسيار بهتر و پر محتواتر را در كتابهاي تاريخي و جامعه شناسي بيابيد.
آقا مسلم اگه بازم بخواي متونم ترتيبي بدم تا در مورد قوم و اصالت از هر لحاظ، ديني و يا اجتماعي به اطلاعات و دانش بيشتري برسي در ضمن اين فرمايش امام علي (ع) شايد تفسير خاصي داره كه از فهم ما انسانهاي عادي خارجه !!!
يا علي مدد